Blar i NTNU Open på forfatter "Brinch, Sara"
-
Anthropocene slow TV: Temporalities of extinction in Svalbard
Leyda, Julia; Brinch, Sara (Peer reviewed; Journal article, 2020)In Norway, slow television, an internationally popular format that approaches Nordic noir in export value, has been primarily concerned with entertaining viewers by showing Norwegians (and interested outsiders) their own ... -
Barnebokappens form : analyse av norske barnebokapper
Larsen, Silje Marie Eikrem (Master thesis, 2016)Teknologien får en stadig større rolle i hverdagen vår. Til og med små barn har egne nettbrett. I denne oppgaven skal jeg analysere barnebokapper. Barnelitteratur for de minste barna er sterkt tilknyttet bildeboken, men ... -
Dataspillets spillverdener: En undersøkelse av audiovisuelle virkemidler som innganger til spillopplevelser
Vibeto, Håvard Andreas (Doktoravhandlinger ved NTNU;2022:200, Doctoral thesis, 2022)English summary The dissertation highlights the audiovisual experience found in a videogame, with a focus on sound and image. The research statement revolves around how the videogame's audiovisual means used in game worlds ... -
De andres fortellinger – en studie av nyere tematikk i norsk okkupasjonsdrama.
Ridderseth, Kathrine (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en studie av norsk okkupasjonsdrama som sjanger, og okkupasjonsdramaets forhold til samfunnet. Blant annet tar oppgaven for seg hvordan historisk spillefilm kan gjøre seg gjeldende i det nasjonale ... -
«Den store stygge ulven» En analyse av visuell retorikk og journalistisk dekning av ulv i norske nyhetsmedier.
Bergh, Victoria Wethal (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg nyhetsmedienes fremstilling av ulv med utgangspunkt i retoriske virkemidler. Undersøkelsen bygger på tidligere medievitenskapelige studier med særlig fokus på medienes nyhetsrammer og ... -
Et dobbeltspill uten like : ført bak lyset i beste mening : en studie av refleksivt potensiale i mockumentary-filmen
Minge, Edvard Holmen (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven fokuserer på en spesifikk kategori av tekster mellom dokumentar og fiksjon. Blant andre slike «hybridtekster» er de tekstene jeg ønsker å utforske utpreget refleksive. Med andre ord vil denne oppgaven ... -
Historietimer for mediesamfunnet. En studie av dokumentarfjernsynets historieformidlende egenskaper.
Brinch, Sara (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2004:30, Doctoral thesis, 2004)Høsten 1994 oppfordret den internasjonale sammenslutningen for fjernsynsarkiv FIAT/IFTA sine medlemsinstitusjoner om å rapportere inn planlagte fjernsyns-produksjoner om 1900-tallet. Produksjonsplanene skulle samles under ... -
«It’s not manufactured, it’s raw. You can’t manufacture yourself»: En undersøkelse av Twitch som ny arena for mediert autentisitet
Haug, Amanda Jørgine (Master thesis, 2022)Twitch er et medium som har vokst veldig i popularitet de siste årene, spesielt i forbindelse med pandemien hvor folk ble sittende hjemme og lete etter underholdning. Kombinert med andre sosiale mediers utvikling av ... -
Kjønnede fremstillinger og handlingsrom i dataspill
Aasland, Trond (Master thesis, 2016)Denne oppgaven forsøker å følge opp tidligere studier som har vist store skjevheter innen kjønnsrepresentasjon i dataspill, og at mediet forbindes sterkt med menn og maskulinitet. I senere år har stadig flere undersøkelser ... -
Kriterier i spillanmeldelser
Rodem, Audun (Master thesis, 2012) -
Ludonarrativ dissonans og konsonans: En analyse av fiksjonsinnlevelse og spilldesign i historiedrevne dataspill
Halvorsen, Kristina (Master thesis, 2014) -
Lyden av drømmer, på film : en studie av filmlyd som fortellerelement i drømmesekvenser
Michalsen, Stian Fjeldheim (Master thesis, 2016)Denne praktisk-teoretiske masteroppgaven omhandler tema rundt filmlydens kvaliteter som et fortellerelement, men satt opp i en kontekst hvor vi befinner oss i en alternativ verden, nærmere bestemt en drømmeverden i ... -
Sjølvframstilling på YouTube i ei digital tid
Holvik, Kristin (Master thesis, 2020)Sjølvframstilling har blitt føreteke til alle tider, både i eldre og nyare medieformer og også utan media som eit verkty. Nyare medieformer som til dømes videobloggen på medieplattforma YouTube har ført til nye måtar for ... -
"Snaprevyen" : en studie av NRKs nyhetsformidling på Snapchat under det amerikanske presidentvalget i 2016
Restad, Julie Stenset (Master thesis, 2017)Nyheter er ikke lenger bare forbeholdt massemediene. Norske nyhetsaktører har den siste tiden for alvor begynt å ta i bruk sosiale medier for å formidle nyheter, også Snapchat. I motsetning til tidligere studier som ser ... -
Vampyrbølgens Fankultur: En studie av The Twilight Sagas fankultur og hvordan den kommer til uttrykk gjennom de sosiale mediene
Helseth, Veslemøy (Master thesis, 2013) -
Visualizing information in complex problem solving.
Liodden, Edvard (Master thesis, 2022)I møte med komplekse problemer, må vi benytte både strategisk og kritisk tenkning. Denne oppgaven utforsker hvordan informasjonsvisualisering kan bidra til kompleks problemløsning. Temaet belyses gjennom fire ulike metoder; ... -
Vulnerability and Growth in Video Game Narratives: Approaches to Storytelling in Dark Souls 3 and Hellblade: Senua's Sacrifice
Fusdahl, Thomas (Master thesis, 2019)Denne mastergradavhandlingen undersøker forskjellige teknikker for historiefortelling i Dark Souls 3 og Hellblade: Senua’s Sacrifice. Analysen avslører hvordan begge spill bryter med vanlige narrative konvensjoner i ... -
When The Invisible Becomes Visible: A Semiotic Study Of The Visualization Strategies Used In The Popular Science TV Program Schrödingers katt
Hernández, Karla Magali Paz (Master thesis, 2013)”When The Invisible Becomes Visible” is a Master Thesis that study the visualization process of three pieces on the topics of cell biology and genetics televised as parts of the popular science TV program Schrödingers katt ...